Site Loader

Gotovo da ne postoji osoba koja nije doživjela anksioznost i simptome koji se vežu za nju. Bez obzira na to što ponekad može biti korisna, anksioznost je neugodna i ljudi je žele što prije otkloniti. Međutim, ponekad ne samo da ne znaju što s njom, nego je čak ne znaju ni prepoznati. I dok je anksioznost izazovna odraslima, još je izazovnija onim najmlađima.

 

Djeca teško govore o onome što ih muči

Djeci je teže izreći ono što im se događa. Najprije zato što nemaju dovoljno razvijen rječnik, a onda i zato što ponekad ne razumiju svoje osjećaje. Iz tog je razloga važno znati prepoznati simptome anksioznosti. Anksiozna djeca često izražavaju tjelesne simptome, od kojih su najčešći bolovi u trbuhu i mučnina, glavobolja, osjećaj pritiska u prsima ili knedle u grlu, ubrzano disanje, znojenje i drhtanje.

Osim toga, anksiozna djeca i adolescenti često izbjegavaju određene situacije jer to može biti način nošenja s emocijama. Ako izbjegnu neugodnu situaciju, izbjeći će i neugodan osjećaj. Tako će, recimo, mnogi odbiti ići liječniku ili odgađati učenje zbog straha od neuspjeha. Na kognitivnom planu djeca najčešće imaju probleme s koncentracijom ili ih pak more različite brige koje mogu biti očekivane (primjerice Dobit ću lošu ocjenu u školi). Međutim, te brige katkad mogu biti i nerealistične (primjerice Ako ne pritisnem kvaku sedam puta, dogodit će se nešto loše) i mogu dovesti do toga da djeca očekuju najgore ishode. Djeca koja se nose s anksioznošću mogu biti i zavisna o roditeljima te stalno tražiti njihovu blizinu ili utjehu.

Ponekad se tjeskoba koju dijete doživljava može svrstati u očekivane razvojne strahove ili pak može biti vezana za neku situaciju. Iako je određena razina anksioznosti očekivana u stresnim situacijama, ona predstavlja problem kada postane preintenzivna, dugotrajna i ometajuća za svakodnevno funkcioniranje. Budući da se djeca s tako intenzivnim emocijama ne mogu nositi sama, roditelji imaju ključnu ulogu u tome kako se suočiti s anksioznošću.

 

Što roditelji (ne) trebaju činiti?

  • Ako dijete pokazuje tjelesne simptome, najprije treba otkloniti eventualne tjelesne razloge za njih i posjetiti liječnika.
  • Djetetu treba, primjereno njegovoj dobi, objasniti što je anksioznost i kako je prepoznati.
  • Važno je razgovarati s djetetom o njegovim brigama. Pružanje bezuvjetne podrške i vježbanje različitih tehnika relaksacije svakako može pomoći.
  • Pokažite razumijevanje. Anksioznost djecu ometa u svakodnevnom funkcioniranju i zato se ne treba ljutiti na njih ako zbog toga popuste u školi. To ne znači da ne trebaju odrađivati školske obaveze, ali je bitno da roditelj bude svjestan da će djetetu trebati dulje vremena za odrađivanje zadataka. Važno je naglasiti da primjećujete djetetov trud i pohvaliti ga.
  • Pomozite djetetu da se postepeno suočava sa strahovima, umjesto da ih izbjegava.
  • Ako znate da se bliži neka velika promjena (selidba ili razvod braka), pripremite dijete na to tako da s njime na primjeren način razgovarate o tome što će se sve dogoditi i zbog čega.
  • Potražite podršku stručnjaka ako anksioznost potraje i postane intenzivna. U nekim se slučajevima može raditi i o nekom od anksioznih poremećaja te je važno da se djetetu čim prije pruži adekvatna podrška.

 

Pomozi djeci tako što ćeš biti #PrekrasnaIznutra

Naposljetku, važno je da roditelji djetetu budu primjer kako se na zdrav način nositi s anksioznošću. Treba razmisliti o svojim reakcijama i ne pretvarati se pred djetetom da je sve u redu ako nije u redu. Naime, djeca primijete puno više nego što su odrasli ponekad svjesni. Za bilo kakva dodatna pitanja za ovu temu, udruga kako si? stoji ti na raspolaganju na [email protected].

Pružanje podrške djetetu koje se nosi s anksioznošću može biti izazovno. Kako bi bila spremna pružati podršku kao mama, nemoj zaboraviti paziti i na sebe kao ženu. Pokušaj se opustiti na način koji ti najbolje odgovara. To mogu biti različite tehnike relaksacije, bavljenje tjelesnom aktivnošću ili pak tetošenje omiljenom skincare rutinom. Otkrij više o kampanji #PrekrasnaIznutra koju je BIPA pokrenula s udrugom kako si?, a koja za cilj ima potaknuti te da se njeguješ, kako izvana, tako i iznutra.

Post Author: kako si?