U prethodnom članku pisali smo o općim savjetima vezanim za poticanje motivacije za učenjem kod djece. Međutim, trenutno razdoblje donosi dodatne izazove u vidu online nastave i rada od kuće. Iako svi savjeti iz prethodnog članka vrijede i u ovim okolnostima, novi način rada podrazumijeva i neke specifične promjene. Stoga ćemo u ovom članku pisati o tome kako motivirati djecu za rad od kuće.

 

Za početak bismo vas voljeli potaknuti da razgovarate sa svojom djecom. Pitajte ih kako je njima u ovoj novoj situaciji, kako se osjećaju u vezi s promijenjenim oblikom nastave, što im odgovara, a što ne. Pritom pokušajte djetetu normalizirati situaciju tako da i vi podijelite svoje osjećaje i doživljaje – posve je u redu reći kako se i vi osjećate zbunjeno, nesigurno te da je i vama ovo sve novo i nepoznato. Objasnite djeci što se događa i zašto dolazi do promjena u njihovoj uobičajenoj svakodnevici¹.

U razdoblju rada od kuće jako je važno održati uobičajeni životni ritam i strukturu u danu². Djeca su naviknuta na strukturirano vrijeme u školi te je poželjno da se ta struktura preslika i na rad od kuće. Stvorite jasan raspored obaveza i napravite to u suradnji s djetetom – kao i kod postavljanja ciljeva, djeca će puno bolje reagirati na raspored ako su i sama sudjelovala u njegovom nastajanju¹. Pritom je važno da s djetetom uspostavite granice o tome kada se radi, a kada ne. Djeca mogu imati slabije razumijevanje za svoje i tuđe obaveze, pa je korisno djetetu objasniti da, poput njega, i vi imate svoje obaveze i ne možete mu stalno biti dostupni – u skladu s ovim možete čak, ako vam prilike dopuštaju, uskladiti svoj radni raspored s djetetovim¹.

Ugodne aktivnosti kao što su igra i opuštanje možete koristiti kao poticaj za izvršavanje obaveza. Ovdje je bitno naglasiti da biste uvjete uvijek trebali nastojati postavljati u pozitivnom obliku. Primjerice, bolje je reći Kad dovršiš zadaću, gledat ćemo film nego Ne možeš gledati film dok ne dovršiš zadaću¹.

Jedna nova vještina koju će djeca morati dodatno razvijati zbog novonastale situacije je informatička pismenost. Rad od kuće i nastava preko računala možda će zahtijevati korištenje nekih programa ili aplikacija s kojima se još nisu susreli. Kod neke djece ovo može predstavljati dodatne komplikacije ili izazivati anksioznost te tako narušavati motivaciju. U ovom slučaju možete pomoći djeci u svladavanju novih vještina tako da zajedno učite kako koristiti nove programe i aplikacije. Na internetu se lako mogu pronaći upute za rad u većini programa i to je nešto što možete pretvoriti u zajedničku aktivnost, što će djeci zasigurno biti zanimljivije i zabavnije. I u ovoj situaciji možete djetetu normalizirati njegove osjećaje tako da podijelite svoja iskustva vezana za rad na računalu (ako se i vaš posao preselio na rad od kuće).

Također je bitno, ako je to ikako moguće, razdvojiti prostore za igru i odmor od prostora za rad (ovaj savjet ne vrijedi samo za djecu, nego i za vaš rad od kuće). Odredite jedno mjesto koje će služiti za učenje i školu te s tog mjesta uklonite što je moguće više distraktora, odnosno stvari koje bi mogle ometati i skretati djetetovu pažnju². Ovakvim razdvajanjem prostora spontano počnemo povezivati određeni prostora s određenim aktivnostima. To će pomoći djetetu (ali i vama) da se lakše prebaci u školski način rada jednom kada se smjesti u svoj kutak za učenje. Bez ovog razdvajanja prostora može doći do preklapanja – primjerice, ako dijete uči na istom mjestu na kojem se inače odmara ili igra, bit će mu teže usmjeriti pažnju na rad i učenje jer mozak automatski povezuje taj prostor s opuštenosti i zabavom.

 

Za kraj bismo voljeli naglasiti da budete strpljivi sa svojom djecom. I ona se, poput svih nas, suočavaju s velikim promjenama u svom svakodnevnom životu te će im trebati vremena da se prilagode na novosti. Dajte im vremena i razumijevanja te razgovarajte s njima o njihovim željama i osjećajima. Svako je dijete specifično i imat će drugačije potrebe. Osluškujte te potrebe te ih pokušajte zadovoljiti i o njima razgovarati.

Ako imate još nekih pitanja o ovoj temi ili vam treba netko s kime ćete razgovarati i podijeliti svoje brige, slobodno nam se javite na [email protected]. Osim toga, možete besplatno i anonimno nazvati Hrabri telefon za mame i tate na broj 0800 0800 svakim radnim danom od 9 do 20 sati.

 


Literatura

¹ Hrvatska psihološka komora. (2020). Koronavirus i mentalno zdravlje: Psihološki aspekti, savjeti i preporuke. Discipliniranje djece tijekom trajanja online nastave (str. 43–46). https://www.poliklinika-djeca.hr/wp-content/uploads/2020/04/HPK-Koronavirus_i_mentalno_zdravlje.pdf

² Pedić, P. (2020). Kako motivirati djecu na učenje u doba koronavirusa? https://helendoron.hr/kako-motivirati-djecu-na-ucenje-u-doba-koronavirusa/