U vrijeme blagdana nerijetko razmišljamo o svojim bližnjima te s njima želimo podijeliti veselje, često u obliku poklona koje im darujemo. Poklonima uljepšavamo i neke druge važne događaje u životu, kao što su rođendani, vjenčanja, završetak obrazovanja i slično. Primanje poklona u tim nas trenucima veseli, no ponekad smo jednako ili čak i više uzbuđeni nekome nešto pokloniti te uživati u radosti koju će ta osoba iskazati kada ugleda dar. Zato se trudimo odabrati nešto što će joj biti korisno, u čemu će uživati i što će biti primjereno njezinim interesima. No što nas toliko raduje u darovanju drugih? I kako znati koji će poklon osobu najviše razveseliti?

 

Davanje poklona drugima čini nas sretnijima

Pokazalo se da se ljudi nakon nekog vremena zasite onih stvari koje su im izvor radosti i ugode, odnosno naviknu se na njih te one više ne izazivaju jednako ugodne emocije kao što su izazivale nekoć. Primjerice, prvi dan odmora na moru osjećat ćemo snažno veselje, no nakon nekog vremena ono će se smanjiti, unatoč tome što smo veliki ljubitelji opuštanja na plaži. Jedna od iznimki navikavanja na izvor sreće je upravo darivanje drugih. Pokazalo se da se u situaciji primanja poklona sreća očekivano smanjuje tijekom vremena, dok kod darivanja drugih ta razina ostaje relativno stabilna.¹ Čini se da primanje poklona u nama budi privremenu radost, no na darivanje možemo računati kao stabilniji izvor pozitivnog raspoloženja.

U razdoblju oko rođendana ili blagdana, kada se obično dogodi da dobijemo veću količinu darova u malo vremena, može doći do spomenutog navikavanja na izvor sreće te se uzbuđenje može smanjiti sa svakim novim poklonom. Kako biste održali razinu sreće visokom, pokušajte podijeliti poklone s drugima kada je to moguće. Dobivenu čokoladu mogli biste podijeliti s kolegama, poklon-bon podijeliti s bratom ili sestrom, a novu društvenu igru isprobati s prijateljima koje ćete pozvati na druženje.

 

Kakav je poklon najbolji poklon?

Ponekad je teško odabrati što nekome kupiti. Ako osobi želimo iskazati koliko nam je važna, nerijetko to činimo poklanjanjem skupih darova. Pokazalo se da je takva taktika zapravo neisplativa te da će ljudi često prema nama osjećati veću bliskost kada im poklonimo praktični i manje skup poklon, naspram skupog, ali manje praktičnog poklona.² Kao primjer možemo uzeti darovanje novčanika – za njegovanje odnosa s nekime, bolje je kupiti jeftiniji novčanik koji ima mnogo pretinaca za kartice nego skupi novčanik koji ima malo takvih pretinaca i čiji je dizajn više usredotočen na izgled nego na funkcionalnost. Napominjemo kako je važno ne zanemariti individualne preferencije jer će osobe koje vole skuplje stvari možda ipak više cijeniti skuplji novčanik (no neće škoditi ako on uz to bude i funkcionalan). Također, pri kupnji skupih poklona trebamo uzeti u obzir i to da osoba kojoj smo poklonili nešto skupo može osjećati da nam to treba uzvratiti poklonom jednake vrijednosti, a možda nije financijski u mogućnosti to učiniti ili jednostavno to ne želi. Stoga je bitno uzeti u obzir i karakteristike odnosa koji imamo s osobom koju darujemo te razmisliti o tome hoće li ona osjećati da nam treba uzvratiti poklonom iste vrijednosti. Ako ipak želite poklonom razmaziti blisku osobu, to je svakako dozvoljeno – davanje poklona jedan je od načina pokazivanja naklonosti drugima, no to možemo učiniti i npr. provođenjem vremena s drugima, planiranjem zajedničkih aktivnosti, pokazivanjem podrške ili slušanjem.

Pokazalo se da će drugi više cijeniti kada im poklonimo nešto što su spomenuli da bi voljeli dobiti, nego kada samostalno nešto izaberemo. Kada odabiremo poklon za nekoga, ponekad nam se čini da će osoba više cijeniti dar koji će je iznenaditi, no to često nije slučaj. Ako ljudi dobiju nešto za što su prije iskazali da žele, za takav poklon smatraju da je bio pažljivije i obzirnije odabran.³ Stoga, ako vam osoba iskaže želju za nečime, možda je bolje preskočiti dio iznenađenja koje želite izazvati poklonom i kupiti joj upravo ono što je tražila. Ne morate niti uvijek direktno pitati osobu što bi željela – dovoljno je pažljivije ju slušati u svakodnevnim situacijama jer će vjerojatno u razgovoru spomenuti nešto što bi jako željela imati ili iskusiti, a vi joj to možete pokloniti. Tako možete osobu iznenaditi nečime što je željela bez da ste je direktno pitali o tome, a uz to joj pokazati kako obraćate pozornost na ono što ona govori, što može dodatno produbiti vaš odnos. Pritom ne morate pamtiti sve što vam svaka bliska osoba kaže, već možete primjerice u mobitelu napraviti bilješku u koju ćete zapisivati spontano spomenute želje bližnjih te taj popis pogledati kada dođe vrijeme za kupnju darova.

Istraživanja su pokazala kako se ljudi osjećaju sretnije kada novac potroše na iskustva (primjerice, putovanje ili koncert) nego na nešto materijalno.4 Darivanje iskustava također se pokazalo dobrim za njegovanje bliskih odnosa. Takvi pokloni osnažit će odnose među osobama koje ih razmjenjuju, neovisno o tome hoće li one u tome iskustvu sudjelovati zajedno ili ne.5 Iako zajedničko sudjelovanje nije presudno, darivanje iskustava daje nam priliku da ih podijelimo s drugom osobom te se tako još više povežemo, stvarajući zajednička sjećanja kojih se kasnije možemo prisjećati i ponovno proživljavati ugodno zajedničko iskustvo. Ideje za takve poklone bili bi zajedničko sudjelovanje na tečaju slikanja ili izrade sapuna, odlazak na koncert, odlazak u wellness ili izvedbu stand-up komičara.

 

Navedeni nalazi istraživanja nam mogu pomoći pri sljedećem kupovanju darova te dovesti do većeg zadovoljstva koje ćemo osjećati i mi i osoba kojoj je poklon namijenjen. Važno je zapamtiti kako nekome možemo pokazati koliko nam znači i bez trošenja (mnogo) novca. Možemo dragoj osobi napisati pismo, izraditi album s najdražim zajedničkim fotografijama ili ispeći njezin najdraži kolač. Pokloni mogu dodatno osnažiti međusobnu povezanost, no ne mogu zamijeniti pažnju i potporu koju nekome pružamo. Stoga, kada razmišljamo o dobrom poklonu za nekoga, bitno je promisliti i o tome na koje sve druge načine održavamo odnos s tom osobom te i njima pridati pažnju.

 

Osim toplih i lijepih trenutaka, u blagdansko se vrijeme nerijetko susrećemo i s pritiscima koji nam mogu predstavljati stres te otežati svakodnevno funkcioniranje. Ako tijekom ovog razdoblja osjetite takve teškoće te želite to s nekime podijeliti, slobodno nam se javite na [email protected].

No, znajte da i mi iz kako si? idemo na zasluženi odmor zbog čega naše savjetovalište neće biti u funkciji od 24.12.2021. do 10.1.2022. godine. Svi će se upiti pristigli u tom razdoblju rješavati nakon završetka odmora. Želimo vam mirne i ugodne blagdane u onoj mjeri koliko je god to moguće.

 

Za kako si? napisala Matea Gugo, univ. bacc. psych.

 


Literatura

¹ O’Brien, E. i Kassirer, S. (2019). People Are Slow to Adapt to the Warm Glow of Giving. Psychological Science. 30(2), 193–204. https://doi.org/10.1177/0956797618814145

² Rim, S., Min, K. E., Liu, P. J., Chartrand, T. L. i Trope, Y. (2019). The Gift of Psychological Closeness: How Feasible Versus Desirable Gifts Reduce Psychological Distance to the Giver. Personality and Social Psychology Bulletin, 45(3), 360–371.

³ Gino, F. i Flynn, F. J. (2011). Give them what they want: The benefits of explicitness in gift exchange. Journal of Experimental Social Psychology, 47, 915–922.

4 Van Boven, L. i Gilovich, T. (2003). To do or to have? That is the question. Journal of Personality and Social Psychology, 85(6), 1193−1202.

5 Chan, C. i Mogilner, C. (2017). Experiential Gifts Foster Stronger Social Relationships Than Material Gifts. Journal of Consumer Research, 43(6), 913–931.